GR | EN | RU
New Top Image
Διαχείριση Καθυστερήσεων Αποπληρωμής Δανείων
X
E-mail αποστολέα:
E-mail παραλήπτη:

                                                                   Διαχείριση Καθυστερήσεων Αποπληρωμής Δανείων


Οδηγία Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου

Η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, ως αρμόδια Εποπτική Αρχή και δυνάμει του άρθρου 41 των περί Εργασιών Πιστωτικών Ιδρυμάτων Νόμων του  1997  εως  του 2015  εξέδωσε την «Περι  της Διαχείρισης Καθυστερήσεων Οδηγία του 2015»  σχετικά με τη Διαχείριση   Καθυστερήσεων. Με την Οδηγία και τα Παραρτήματα της ρυθμίζεται το πλαίσιο διαχείρισης καθυστερήσεων και θεσπίζεται κώδικας συμπεριφοράς μεταξύ των Πιστωτικών ιδρυμάτων και των δανειοληπτών.

Κυριότερος σκοπός της Οδηγίας είναι, μέσα από μια εποικοδομητική συνεργασία των Πιστωτικών Ιδρυμάτων και των δανειοληπτών, να επιτευχθούν βιώσιμες αναδιαρθρώσεις/ρυθμίσεις δανείων για βιώσιμους και συνεργάσιμους  δανειολήπτες που αντιμετωπίζουν, πρόσκαιρες ή μη, οικονομικές δυσκολίες και αδυνατούν να εκπληρώσουν τις συμβατικές  τους υποχρεώσεις. Στο πλαίσιο της Οδηγίας τα Πιστωτικά Ιδρύματα καλούνται να εξετάσουν και αξιολογήσουν τις υφιστάμενες και αναμενόμενες οικονομικές συνθήκες του κάθε δανειολήπτη και να εισηγηθούν βιώσιμες λύσεις που να ανταποκρίνονται στις οικονομικές του δυνατότητες.

Για περισσότερες πληροφορίες:Οδηγία Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου.
 

Κώδικας Συμπεριφοράς στο Χειρισμό Δανειοληπτών που αντιμετωπίζουν  Οικονομικές Δυσκολίες.

Ο Κώδικας αποτελεί μέρος της πιο πάνω Οδηγίας της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου  (Παράρτημα 2). Παρέχει το πλαίσιο για την επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ των πιστωτικών ιδρυμάτων και δανειοληπτών, καθορίζει τα δικαιώματα, υποχρεώσεις και ευθύνες των δύο μερών, παρέχει την προσέγγιση για την αναδιάρθρωση/ ρύθμιση των δανείων και διασφαλίζει τα δικαιώματα των δανειοληπτών για ενστάσεις σε σχέση με αιτήματα τους για αναδιάρθρωση /ρύθμιση δανείων.

Η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου έχει εκδώσει ένα  Σύντομο Οδηγό  του Κώδικα Συμπεριφοράς για το χειρισμό Δανειοληπτών που αντιμετωπίζουν Οικονομικές Δυσκολίες  (Απρίλιος 2015).Ο Οδηγός συνοψίζει τις σημαντικές πρόνοιες του Κώδικα για κάθε ένα από τα έξι στάδια της διαδικασίας αναδιάρθρωσης δανείων.


Κατάσταση Προσωπικών Οικονομικών Στοιχείων (ΚΠΟΣ)

Με την έγκυρη συμπλήρωση και έγκαιρη υποβολή της πιο  πάνω  κατάστασης , η αξιολόγηση για σκοπούς αναδιάρθρωσης θα ολοκληρώνεται   το συντομότερο δυνατό .

Η κατάσταση είναι διαθέσιμη στα γραφεία του Οργανισμού Χρηματοδοτήσεως Στέγης καθώς και στην ιστοσελίδα του.

 

Διαδικασία Επίλυσης Διαφορών για Αναδιαρθρώσεις / Ρυθμίσεις Δανείων

Με την έγκυρη συμπλήρωση και έγκαιρη υποβολή της πιο  πάνω  κατάστασης , η αξιολόγηση για σκοπούς αναδιάρθρωσης θα ολοκληρώνεται   το συντομότερο δυνατό .

Η κατάσταση είναι διαθέσιμη στα γραφεία του Οργανισμού Χρηματοδοτήσεως Στέγης καθώς και στην ιστοσελίδα του.

Διαδικασία Επίλυσης Διαφορών για Αναδιαρθρώσεις / Ρυθμίσεις Δανείων

Ο Οργανισμός Χρηματοδοτήσεως Στέγης έχει συστήσει Επιτροπή Επίλυσης Διαφορών Αναδιαρθρώσεων /Ρυθμίσεων Δανείων (Ε.Ε.Δ.Α) στην οποία μπορούν να αποτείνονται δανειολήπτες που δεν συμφωνούν με την τελική απόφαση σε σχέση με αίτημα τους για αναδιάρθρωση /ρύθμιση δανείου. Για περισσότερες πληροφορίες:

•    Διαδικασία
•    Έντυπο Υποβολής Ένστασης
•    Ηλεκτρονική Διεύθυνση Επικοινωνίας με την Επιτροπή Επίλυσης Διαφορών

 

Διαδικασία εξώδικης επίλυσης διαφορών για αναδιαρθρώσεις μέσω Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου (FinancialOmbudsman)

Ο δανειολήπτης έχει το δικαίωμα αν επιθυμεί, να υποβάλει γραπτώς αίτηση στο Χρηματοοικονομικό Επίτροπος,  για το διορισμό Διαμεσολαβητή σε σχέση με τη διαδικασία αναδιάρθρωσης πιστωτικών διευκολύνσεων, εφόσον η συνολική συμβατική υποχρέωση του δανειολήπτη δεν υπερβαίνει τις τριακόσιες πενήντα χιλιάδες ευρώ (€350.000) και εξασφαλίζεται με υποθήκη ή με σύμβαση εκχώρησης εξασφάλισης επί ακινήτου που χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία.

Η αίτηση για διορισμό Διαμεσολαβητή μπορεί να υποβληθεί εντός 14 εργάσιμων ημερών από την ημέρα που:

1.      ο δανειολήπτης υποβάλλει την «Κατάσταση Προσωπικών Οικονομικών Στοιχείων» (ΚΠΟΣ) και άλλων ζητηθέντων στοιχείων προς το ΑΠΙ τα οποία καθορίζονται εκάστοτε στην «Οδηγία Διαχείρισης Καθυστερήσεων» ή

2.      Το ΑΠΙ  έχει  υποβάλει προς το δανειολήπτη την πρόταση αναδιάρθρωσης.

 

Περαιτέρω πληροφορίες  καθώς και σχετικά έντυπα αίτησης  μπορείτε να βρείτε στα γραφεία του Οργανισμού Χρηματοδοτήσεως Στέγης καθώς και στην ιστοσελίδα του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου

http://www.financialombudsman.gov.cy